Schacktävlingar i Sverige

shutterstock_52413238

Med tanke på Sveriges starka schackkultur är det inte konstigt att det finns ett flertal schacktävlingar att delta i. Förutom lokala schacktävlingar hos enskilda schackklubbar och föreningar som hålls lite då och då, finns det också flera större tävlingar som samlar ihop spelare från alla möjliga håll och kanter.

Tävlingar för studerande

Det finns självklart till exempel en rad skoltävlingar som arrangeras av såväl enskilda skolor och universitet som av större utbildningsföreningar. Schackfyran är en omtyckt, rikstäckande tävling där fjärdeklassare får delta i schacktävlingar. Syftet är att få med så många som möjligt, så det är snarare viktigare att hela klassen är med än bara några få duktiga.

Sveriges schackförbund

Sveriges schackförbund arrangerar varje år en SM-turnering i schack där den svenska lagmästaren blir segraren av Elitserien, vilket är den allra högsta serien i Allsvenskan. Turneringen har arrangerats sedan 1917 och hela tävlingen avgörs genom turneringsspel efter det att matchspelen togs bort 1939. Parallellt med SM-turneringen arrangeras SM-tävlingar för yngre spelare där det endast är tre spelare som spelar om titeln. I SM-finalen mellan juniorerna avgörs mästaren genom ett direkt avgörande schackparti mellan finalisterna.

Sveriges schackförbund anordnar givetvis inte bara SM utan också flera andra tävlingar och turneringar. Veteran-SM, Lag-EM för veteraner och utlandsturneringar är ett urval av vad schackförbundet arrangerar varje år utöver den stora SM-turneringen.